Het effect van Yin Yoga….

De (Assisted) Yin Yogalessen van Sanahata, Yin Ambiance vinden plaats in YogaHuis Leek.  Zie bij groepslessen voor de adressen, tijden, tarieven etc.

 

Het effect van YinAndereFoto_2939 Yoga
Het effect van Yin Yoga houdingen is een flexibeler, beweeglijker lichaam. Yin Yoga geeft ruimte in je lijf, je hoofd en in je hart en zorgt uiteindelijk voor een sterker fysiek,  mentaal en emotioneel lichaam.

Yin Yoga is de tegenhanger van het snelle leven, ons vaak hectisch bestaan, wat vaak bestaat uit Yang activiteiten zoals o.a. werken, fitness en hardlopen. De meeste traditionele yogavormen zijn vaak yang-georiënteerd zoals o.a. Ashtanga yoga, Vinyasa Yoga, Poweryoga en Hatha Yoga. Deze yogavormen zijn vooral gericht op spieren. De tegenhanger hiervan is Yin Yoga, een zachte yogavorm zonder krachtinspanning, gericht op bindweefsel i.p.v. op spieren.

Wat onderscheidt Yin Yoga van andere vormen van Yoga?
Bij Yin Yoga blijf je minimaal 2-3 minuten in de houding waardoor deze yogavorm een meditatief en rustgevend effect heeft en innerlijke rust kan geven. Yin Yoga zorgt voor rek in het dieper liggende bindweefsel en creëert daardoor meer ruimte in ons lichaam. Bindweefsel komt voor in alle delen van het menselijk lichaam. Bindweefsel kan bevriezen bij inactiviteit, een blessure of pijnklachten. Ook wel blokkade genoemd. Dit veroorzaakt vaak pijnklachten en verminderde mobiliteit in het lichaam. Yin Yoga zorgt ervoor dat het bevroren ijs gaat smelten waardoor de klachten verminderen en/of herstellen. Je kunt het ook beoefenen als balans naast een langdurig eenzijdig fysieke belasting zoals autorijden of een zittend beroep.

Een ander groot voordeel van Yin Yoga is, dat deze manier van beoefenen op het bindweefselvlies in het lichaam inwerkt, dat gewoonlijk niet zo effectief bereikt kan worden met actief georiënteerde yoga. Vaak kunnen we hierin ook de oorzaak vinden van bijvoorbeeld het ontstaan van rugpijn. De pijn komt maar zelden uit de wervelkolom zelf, maar meer vanuit het omliggende bindweefselvlies, waarin onder meer veel informatie ligt opgeslagen. Jarenlange pijn kan hierin verankerd liggen. Als we dit vlies door zachte oprekking steeds opnieuw aanspreken, dan zal dit op den duur ook een positief effect hebben op eventuele pijn, die daardoor verzacht of helemaal hersteld kan worden.

Hetzelfde geldt voor een gebrek aan soepelheid. Als deze soepelheid ondanks regelmatige spiergerichte yogaoefeningen niet verbetert, dan kun je door middel van de rekking van het bindweefselvlies vaak toch nog een stuk verder komen. Dit is voor fanatieke sporters een ideale manier om nog meer uit de yang sport te halen.

Yin Yoga is dus geen concurrent van andere yogavormen, maar biedt meer de perfecte vervolmaking ervan.

Yin Yoga wordt nooit met aangespannen spieren beoefend en Yang Yoga niet met ontspannen spieren.

Yin Yoga en emoties
Vanwege het langdurige aanhouden van de houdingen kunnen de meest uiteenlopende emoties omhoogkomen. dat kunnen positieve, maar ook negatieve gevoelens zijn. Het volhouden van de houdingen kan ons leren hoe we met die verschillende emoties om kunnen gaan, en ook om als ze opkomen toch kalm te blijven.

Soms ontstaat er verveling in de houding, zeker als je beginner bent kan dit voorkomen. Toch is het de moeite waard om dan in dat gevoel te blijven en te onderzoeken wat daar onder zit. Onze wereld is heel vluchtig en haastig geworden, en de gedachtemolen komt maar zelden tot stilstand. Verveling hoeft geen negatief gevoel te zijn. Je kunt er zelfs nuttig gebruik van maken en dit niets hoeven doen inzetten voor een nog diepere ontspanning en een beter herstel.

Soms kom je in het begin niet goed in de houding en beweeg je veel, dit is niet erg. Meestal verdwijnt dit onrustgevoel vanzelf naarmate je langer in een houding kunt blijven en je meer ervaring krijgt. In het dagelijks leven zul je hier vervolgens profijt van hebben door rustig te blijven in bepaalde situaties.

Je hoeft niet lenig te zijn. Ieder lichaam is anders. Als je de rekking voelt dan begint het yoga-effect, ongeacht hoe ver je in de houding komt.